Tuesday, April 17, 2012

Dan aku harus terus menulis !



Barangkali mereka yg jiwanya tidak seperti aku sukar mengerti mengapa harus aku menulis. Barangkali mereka yg tidak mengerti aku tidak memahami mengapa harus aku begini. Dan yg seharusnya mereka itu tahu, penulisanku bukanlah apa2. Bukan untuk dipandang. Bukan untuk dipuji. Bukan menunjuk-nunjuk. Bukan ingin diniaga. Aku menulis kerana jiwa aku ketagih dengan penulisan. Aku menulis kerana tanpanya aku bisa jadi gila.

Dan mengertilah, bahawasanya aku akan terus menulis. tidak untuk dijulang-julang. Kejiwaan seni ini, apa yg bisa aku lakukan kalau dibiarkan saja begini? Aku tidak seperti sasterawan negara. Bahasanya melangit sedangkan aku melata di bumi. Aku bukanlah seakan-akan penyair penyajak. Bahasanya menyentuh kalbu sedangkan aku membuat kalbu terdetik pun sama sekali tiada berdaya.

Aku ingin terus menulis walau aku tidak dihargai. Aku ingin terus menterjemahkan bahasa mindaku walau tiada yg mengingini. Aku tidak minta dipndang, apatah lagi diikuti. Aku tiada kaedah yg lebih baik dalam melampiaskan segala kekesalanku melainkan dgn menulis. Itu kataku.

Dan ketagihan ini bukanlah sesuatu yg bisa aku hindarkan. Ketagihan ini membunuhku. Andai dihalang diriku dari menulis, nescaya akan remuk otakku menyimpan segala mcm rasa didalamnya. Biarkan aku begini. Betapa aku selesa tanpa ada yg memandang. Ini permintaanku.

Permisi. Salam chenta buat Tuhan sekalian alam.

1 comment:

  1. haha..macma-macam lah ..hehe..

    http://spudinpunya.blogspot.com/2012/04/entri-aku-kena-cilok.html

    ReplyDelete

Komen Best2 taww:)!