Thursday, March 1, 2012

CAHAYA vs KEGELAPAN

Cahaya dan Kegelapan,
Tiba satu ketika, kita harus fahami semua ini. Percintaan. Perkongsian rasa kasih syg yg tiada di sebut di dalam agama melainkan selepas kita menikah. Satu saat kita harus menerima, kalau hubungan CINTA sebelum nikah itu umpama KEGELAPAN dan AGAMA kita umpama cahaya. Kedua2 mereka tidak akan pernah bisa bersatu, walau dalam apa jua keadaan sekalipun, Mereka tidak mungkin jua wujud pada satu tempat yg sama. Justeru kedua2nya bersifat saling berlawanan.

CAHAYA. Yg sering dikaitkan dengan ilmu. Yg mampu menghapus kegelapan perkara yg batil. Dan mereka yg melakukan maksiat itu tiada akan dimasuki cahaya ilmu sewenang-wenangnya. Begitu juga dengan cinta. Tidak mungkin akan ada suatu percintaan yg halal bagi kita melainkan selepas kita menikah. Walhal, kita tidak sama sekali pernah berbicara soal akad kerana kita merasakan kalau itu semua masih terlalu awal untuk menapak beberapa langkah ke hadapan mendahului yg lain2 mereka di luar sana.

Kata Ustaz Azhar Idrus,
"Jangan disentuh hati seorang wanita jika tiada niat dalam hatimu untuk memperisterikannya. Jangan berbicara soal cinta jika bukan satu perkahwinan yg engkau mahukan untuk melengkapkan hubungan ini"

SUBHANALLAH. Ternyata sekali aku telah tewas dengan nafsu cinta, yg dibebani dengan suatu perasaan ingin disayangi sementelah semua ini tiada halalnya bagiku melainkan jika aku menikah.


KEGELAPAN. Ramai yg masih memilih kegelapan sedangkan ada cahaya menunggu.Dan cendekiawan berpendapat kalau sebenarnya kegelapan itu tidak wujud. Hujah yg amat mudah, Kegelapan hanya akan wujud apabila tiada cahaya. Dan cahaya itu sudah kita sedia maklum adalah ilmu. Jika ilmu soal agama tidak kita persiapkan sebaiknya, maka kegelapan menghampiri. Cinta yg kita sulam itu sebelum nikah itu adalah kegelapan, jadi tiada lagi berkat dan suci cinta itu. Oleh itu, saat berada didalam kegelapan, berusahalah. Cahaya itu harus dicari. Tidak ia datang sendiri. Usaha dan taubat. Maka akan dibukakan pintu cahaya seluas-luasnya oleh Dia.

Pintalah cahaya daripada Allah s.w.t. kerana hanya Dia yang memberi cahaya. Allah berfirman yg bermaksud:
"Cahaya di atas cahaya(berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahayaNya sesiapa yg Dia kehendaki"
(surah al-Nur 24: 35)

*peringatan kepada diri sendiri.
Sekian ,,

6 comments:

  1. Salam, thankz atas peringatan.. good =)

    ReplyDelete
  2. kalau kita tahu menghargai cinta dan tidak menurut kata nafsu, InsyaAllah cahaya itu pasti ada

    ReplyDelete
  3. Sentiasa berdoa diberikan kekuatan untuk memilih pilihan betul yang sudah disediakan. ;)

    ReplyDelete

Komen Best2 taww:)!