Tuesday, February 28, 2012

HANYA KERANA IMANKU TIDAK SETEBAL YG DIA MILIKI,

Assalamualaikum,



'Andai ada sejuta wanita seperti aku, maka dunia ini akan bertaburanlah lelaki yg ego dan sukar mengalah sifatnya'

Mungin kerana dikata iman yg aku miliki tidak setebal yg dia miliki, maka segala pandangan dan kata2 ku tidak sedikit pun diterima pakai. Kerana itu, aku memilih untuk berdiam diri dan terusan mengalah. Andai soal iman itu yg menjadi persoalannya, jelaskan padaku wahai lelaki, bagaimana kau begitu pasti kalau imanmu sudah cukup tebal untuk kau mendapatkan tiket ke syurgaNya? Dan aku, yg terlalu mengagumi dirimu, seolah-olah membutakan mata melihat perlakuanmu yg seakan-akan cuba untuk menganggu gugat ilmuku yg sedikit cuma dengan bercerita soal agama yg ku tahu, masih belum ku kuasai tahapnya. Aku mengalah.

Berkali-kali aku cuba menidakkan, kalau apa yg engkau lakukan itu adalah semata2 untuk kebaikanku. Namun terkadang hatiku berbelah bagi. Aku tewas jua dengan sisi negatifku yg tidak dapat tidak terusan berfikir kalau engkau sebenarnya hanya ingin menjatuhkan aku. Jika tidak, mengapa aku dikata wanita yg nipis imannya? Itu suatu pertuduhan yg maha berat wahai lelaki. Kau telah dengan sengaja membuat aku merasa kalau diriku bukan sesiapa tanpa apa2. Kenyataan itu membuat aku malu. Malu denganNya. Malu dengan driku sendiri. Dan untuk kesekian kali, aku mengalah lagi.

Jelaskan padaku, aku harus bagaimana lagi? Terkadang aku menjaga hatimu seolah-olah diri aku tidak punya hati yg turut sama harus dijaga. Dan aku, sebolehnya mahu terus belajar dan belajar agar aku bisa sampai ketahapmu, yg kau namakan 'tebal' imannya? Aku mengalah bersebab. Bukan kerana aku lemah. Bukan kerana aku wanita. Namun kerana agamaku. Aku mengalah kerana andai itu harga yg harus aku bayar untuk ku cari ilmu agama buat diriku nanti, maka aku kan terusan mengalah. Pernah aku cuba menyepi. Namun sepiku bersambut. Dan kau disana, berkali-kali ganda lebih sepinya dari diriku. Mengapa wahai lelaki sanjungan? 

Dan terkadang aku seolah-olah terlihat suatu sisi dirimu yg tidak berani aku namakan. Dan jika itu sisi negatifmu, akan aku perbalikkkannya menjadi suatu sisi yg boleh aku berbangga. Usah risau. Kerana sisi mu yg tiada bernama itu tidak akan ku jadikan sebab untuk ku katakan 'kaulah lelaki yg tipis imannya'.

Sekian.

10 comments:

  1. salam, fizikal luaran seseorang lelaki selalunya tak mengambarkan keimanannya, begitu juga wanita..susah sebenarnya menjaga iman dan mengawal nafsu.

    ReplyDelete
  2. Wassalam ..betul tu .susa, sgt2 susa.. kan?

    ReplyDelete
  3. depends pada diri kita sendiri.. utk menjaga iman dgn baik

    ReplyDelete
  4. btol..xmestinya mengalah itu mnunjukkn kte lemah..^_^

    ReplyDelete
  5. nice entri...

    [ahmad rizal]

    salam kenal

    ReplyDelete
  6. akak:( org rindu kak shak:( kat sini pun org slalu kene perli sbb tk pakai tudung labuh..prangai over la ape la..tapi org lepak2 je..mls nk fikir sgt...

    akak da ade twitter tak bgtau...nyampahh :( hihihi. miss you muchh akakkkk!!! <3

    ReplyDelete
  7. Deen, tak pasan komen adeen ni. HAHA. Dah lame tak usha belogg. Lepak2 je laa. Yg penting, jadi diri sendiri :)

    ReplyDelete

Komen Best2 taww:)!