Saturday, February 23, 2013

Semester keempat dan konflik.

Salam, assalamualaikum wbt :)
Alhamdulillah, sudah seminggu berada di semester baru. Semester yang agak challenging dgn beberapa subjek yang killer kuasa namplohjuta. Agak tertekan sebenarnya semester ni. Sbb dalam seminggu yang pertama ni, dah timbul beberapa konflik. Jadi kat sini aku kongsi bkn dgn harapan nak mgadu domba atau nak mintak simpati, tapi sebagai pengalaman sebagai mahasiswa, mungkin buat tatapan adik2 yang masih berada dibangku sekolah. *konon lah kalau ada yg membaca, ye dakk?*

Konflik 1; PTPTN lambat masuk!
Yang ni mmg masalah besar. Selalunya, kalau sehari atau pada tepat2 pada hari aku jejak kaki ke UPSI ni, Ptptn mmg dah siap dibank in ke dalam bank. Hew2. Jadi tadelah masalah problem bila sampai kat sini. Tadelah kena mintak duit biasiswa papamama *duit mak ayah ler uolssss*. Jadi konflik ni kdg2 buat diri rasa sgt2 menyusahkan parents. Rasa mcm, tahh. Rasa tak patut. Sbb mula2 nak dtg hari tu, abah ada kasi sejumlah duit yg agak byk untuk buat belanja sementara nak tgu Ptptn masuk. Kesian abah :(

Konflik 2: Rumah sewa, segala bil dan suasana baru.
Dulu kalau tinggal dekat kolej, sewa agak berpatutan. RM500++ cmtu. Skrg, bila tinggal kat luar, sewa rumah agak lah mencengkik darah merah T__TT. RM 600+++. Hoho. Itu tak termasuk bil air bil elektrik lagi. Jadi duit ptptn ku hanya tinggal sisa2. Bhahahahhaa. Sadiss yg amat :( Kalau dulu duk kolej, air free meri. Elektrik pulak just byr based on how many elektrik appliances yang korang bawak. Kira kalau laptop, water heater dan charger hp, kira lam RM30 je 1 sem. RM10 u satu benda. Duk umah sewa ni, tiap2 bulan duit anda akan disedut. Hukhukhuk. Jadi bila dah mula rasa kehidupan diluar kolej ni, jimat cermat mmglah satu amalan mulia kuasa tujuhbelasjuta. Ada pro and kontra jugak duk umah sewa aku nih. Pertama, dekat dgn segala sumber makanan. Dekat ng 7-e lagi. Tapi kurang best bila berjirankan bebudak lain spesies. Sebelah blok aku, ade 1 or 2 or mybe lebih  rumah yg dihuni oleh budak laki. Jadi tahap menjaga aurat dipertingkatkan lagi. Huhu. Yg paling tak best bila time nak tdo aje, adelah hon kereta yg berbunyi. Makcik yg tgah basuh periuk kat kedai bawah pongpang2 segala. Adoiilerrr makcikk =.=''

Konflik 3: Masalah kesihatan
Hari khamis yang baru je lepas ni, aku telah memontengkan diriku dari pergi ke kelas Discourse Analysis. Sbb kena g klinik memandangkan kesihatan seperti memusuhi diriku. Hoho. Jadi cadangnye just nakgi mintak ubat batuk n kalau bole nak renew inhaler untuk asma aku tuh. Fes2 masuk bilik doc, dah kena bebel sbb pakai flippers cap kedai amoi depan kampus uolss. So dgn muka xmalu, ckp kat doktor, 'sorry madam. sy main sarung je tadi'. Hukhuk. So selepas dicheck and di interbiuuu, doktor kasi 1 form, bwk g bilik no 6, and buat blood test. Time tu gabra tahap dewa dewi tayah story. Seumur hidup, tak pernah lagi darah aku disedut oleh mana2 jarum dan picagari, lagi2 yg bersaiz giant nih. Jadi selepas darah aku yg 'dirompak' itu selesai menjalani ujikaji, doktor mengesahkan bahawasanya, darah aku ada kandungan bakteria yang amat tinggi. Dalam hati ini, tak habis2 aku menyalahkan ETOK. Huwaaaa! Menyesal mkn etok RM5 hari tu sorang2. Sbb ade org ckp, etok ni bahaya sebenarnya. Hah? Tak tau apa itu etok? Aiseh. Silalah klik ETOK. Jadi bermulalah kehidupan kampus yang ditemani ubat-ubatan yang berbagai saiz, bentuk n rasa. Yg paling penting, ubat batuk aku perisa blackcurrant uolssss. Hehehehe

Konflik 4: Status fb yang mengundang 'sedikit' KONFLIK.
Maybe yg ni punca dari aku jugak. Sbb aku ni pattern kalau dah sampai mud mengHAPDATE status, aku akan hapdate secukup rasa. Jadi dalam byk2 status yg aku post kat fb ni, salah satu darinya amat menyentuh sensitiviti senior aku. Sbb ape? Sbb aku mention pasal ketidakpuasan hati aku terhadap satu grup instruktors yang in-charged u aku punya unit beruniform. Mcm mane dorang tau even dorang tak fren ng aku? Hah, yg tu toksah tanya. Sbb aku sendiri pon tertanya-tanya. Jadi aku dah kira menyinggung perassan dorang la. N aku kan pattern yg jenis ckp apa yg aku nak ckp, jadi aku biarkan aku benda ni cmtu je. Even ade jugak dorang post kat grup mention bout respect and so on, and aku tau post tu mmg special utk aku, pon aku tetap wat dunno jugak. Tadi mase g kelas pon, aku memperasankan diriku ini dikerling2, diumpat soksek soksek. Huhu. Tapi adelah sesuatu yg aku sgt2 tidak puas hati, yg menyebabkan aku post sebegitu. Jadi aku harap, kami sama2 dapat baiki diri. InshaAllah :)

Jadi kat bawah ni, aku letak sedikit sedutan gambar dari rumah sewa baru n bilik aku. Huhuhu

Katilku ditepi tingkap. tapi tingkap tak bole bukak. Ade lelaki
uolsss. Tskk. Tskk..

Kekasih awal dan akhir, laptop dan meja study.
Belum guna utk study lagi meja nih. Guna u mkn megi je.
hewwhewheww :P

buku2. huhu. Bunga gergasi tuh, bestfren aku c azhar
yg kasi time befde. hoho

Beg. Hukhuk. Ni jeh yg mampu dimiliki.

Dapur  iolsss :D

curi2 ambik gambar rumah jiran jap
eh eh eh. hahahaha

brg2 masak. huhu

pintu rumah. Haha








So, sekian saja dari iolsss. Take care uolss! :)



1 comment:

  1. :') Dgn ketabahan itu,smoga Allah melimpahkan rahmat yg luas dan kamu berhak mndapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat kelak.. Insha'Allah

    ReplyDelete

Komen Best2 taww:)!